2012. augusztus 14., kedd

BODZABOGYÓ szirup, avagy gumibogyó szörp bodzából

Ha már lemaradtam az idén a bodzavirágok begyűjtéséről, úgy döntöttem, hogy akár az életem árán is, de a bogyókat már nem adom az enyészetnek. Így esett, hogy a múlt héten szombaton - munkából hazaérkezve természetesen - nekiestem az "emberrel" együtt egy helyes bokornak. Szépek, erős, intenzív sötétbordó színűek, tehát már érettek. Nem sokat szedtünk, de úgy gondoltam kezdetnek elég lesz, a többit majd a héten "lerendezzük".



Először is kipakolva a kis szatyorból jól leöblítettem, majd egyszer használatos kesztyűt kaptam a kezemre a következő művelet kivitelezéséhez azon okból, hogy a bogyók rémesen megfogják az ember kezét és vele együtt minden mást is. Nos, elvileg így működik, de nem így történt. Sikerült olyan "mesterien" leszemeznem, hogy egy darabot sem nyomtam szét, így nem is lett színes semmi.




Az újramosás után felraktam főni, víz nélkül, a cukormennyiség felével, majd jött a botmixer, aztán minden háziasszony álma, a passzírozás. (Ekkor gondolkodtam el azon, hogy milyen jó, hogy csak ennyi bogyót szedtünk). Ezek után - már az átnyomkodott, sűrű lébe - jött a cukor másik fele, a reszelt citrom héja, és amikor már forrt, gyorsan bele a citrom leve, illetve az aszkorbin sav, ja és persze legalább 1 dl víz. (több nem, hiszen nem vizet akarok eltenni télire)
Külön tartósító szer nem került bele. Forrón üvegekbe töltöttem és irány a száraz dunszt. Egy litert sikerült így elkészíteni, jó sűrű, szirupos lett, így kis mennyiség is elég lesz belőle egy két decis pohárba.

1 kg bodzabogyó (nekem 3/4 kg lett a bogyó "lefejtés után")
1-1,5 kg cukor (ízlés szerint)
1 citrom leve, reszelt héja
7 -10g citromsav (ez is lehet több, de magában a bogyónak is van egy enyhe savanykás íze)
1 dl víz

Az ízeket lehet akár variálni is (szegfűszeg, fahéj, stb) attól függően  ki mit szeret.

A bodzabogyó

A bodza hatását a népi gyógyászat régóta ismeri. Tartalmaz A-, B-, és C-vitamint (C-vitamin tartalma duplája a citrusféléknek). De tartalmaz még folsavat, pantoténsavat, ásványi anyagokat és mikroelemeket: vasat, káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort, valamint illóolajat és antociánokat (ez utóbbiaktól fekete a bodzabogyó).
Enyhe hashajtó, fájdalomcsillapító, immunerősítő és izzasztó hatású.

A bodzabogyó csak főzés után fogyasztható mivel nyersen hasmenést, illetve gyermekeknél hányingert okozhat.Szárított állapotban pont az ellenkező hatással bír, már ami a hasmenést illeti.
Remek színező anyag, ezért meg is szárítom a passzírozásból visszamaradt anyagot, jó lesz a szappanokhoz.
Készülhet belőle még: leves, lekvár, bor, pálinka

A mérgező, fogyasztásra nem alkalmas bodzát (GYALOGBODZA) könnyű felismerni, termése álló, virága színesebb a fekete bodzáénál:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése